اهمیت پست لجستیک در ایران

نقش پست در صنعت لجستیک ایران

نقش پست در بازار لجستیک ایران بسیار پررنگ و تأثیرگذار است. لجستیک پشتیبانی برای فعالیت‌های تولیدی و تجاری است و در رشد اقتصادی کشور نقش مهمی را ایفا می‌کند. بازار لجستیک مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را شامل می‌شود که وظیفه جا‌به‌جایی کالا‌ها را در داخل و خارج از کشور انجام می‌دهد.

لجستیک چیست؟

بازار لجستیک ایران

نقش پست در بازار لجستیک ایران

شاخص عملکرد لجستیک (LPI)

حرف پایانی

شرکت اسپید

 

لجستیک مفاهیم بسیاری را شامل می‌شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به حمل و نقل کالا‌ها اشاره کرد. ارسال کالا و ارسال بسته هر چند در ابتدا امری ساده باشد اما در کشورها اهمیت بسیار بالایی دارد. در داخل کشور ارسال مرسوله پستی سازمانی توسط پست و شرکت‌هایی مانند شرکت پست آنلاین اسپید و تیپاکس انجام می‌شود.
برخی از این موارد مانند مرسوله پستی تیپاکس قابلیت‌هایی مانند ارسال بسته به شهرستان را هم دارند و برخی مانند اسپید فقط برای داخل تهران هستند.‌ ارسال محصول با تیپاکس و اسپید امکان رهگیری پست را نیز برای افراد فراهم می‌کنند.

ما در این مقاله در کنار مواردی مانند ارسال بسته پستی به موضوعات گسترده‌ای چون بازار لجستیک ایران پرداخته‌ایم.

 

لجستیک چیست؟

به مجموعه‌ای از فرایندهای زنجیره‌ای که وظیفه برنامه‌ریزی کردن، اجرا و همچنین کنترل ذخیره‌سازی، جریان و اطلاعات مرتبط به آنها را دارد را لجستیک می‌گویند. مراکز لجستیکی در بازار لجستیک بسیار نام آشنا هستند و به مکان‌هایی گفته می‌شود که کارهای لازم برای انبارداری، حمل و نقل، توزیع و دیگر خدمات در آن به صورت ملی و بین‌المللی انجام می‌شود.

چرا لجستیک مهم است؟

بازار لجستیک نقش مهمی در تجارت و رشد اقتصادی دارد و شبکه‌ای رقابتی نیز از آن در تجارت جهانی وجود دارد‌. امروزه در این بازار افزایش سرعت، کاهش هزینه و ارائه کردن خدمت به مشتریان اهمیت بالایی دارد. بهبود پیدا کردن بازار لجستیک در کشورهایی که از موقعیت جغرافیایی خوبی برخوردار هستند سبب بالا رفتن درآمد و میزان شغل می‌شود که در نتیجه شکوفایی آن کشور را به دنبال دارد. ایران یکی از کشورهایی است که جایگاه جغرافیایی خوبی دارد و دسترسی آن به کشورهای مهم نیز آسان است. از این رو می‌توان با استفاده برنامه‌ریزی شده از لجستیک به خوبی پیشرفت کرد.

 

پست لجستیک در ایران

 

بازار لجستیک ایران

همانطور که گفته شد ایران جایگاه جغرافیایی خوبی دارد و می‌تواند پیشرفت خوبی در بازار لجستیک داشته باشد. کشورمان از گذشته‌های دور با قرار داشتن در مسیرهای مهمی مانند جاده ابریشم موقعیت استراتژیکی داشته و از قطب‌های مهم محسوب می‌شده است.
برخی از نکات کلیدی در مورد صنعت لجستیک ایران، طبق مقاله‌ای که اخیراً توسط شرکت مشاوره مدیریت ILIA Corporation در تهران منتشر شده است، به شرح زیر است:

1. کشوری پهناور با حدود 2500 کیلومتر مرز دریایی و 6500 کیلومتر مرز زمینی

2. همسایگی با 13 کشور به صورت مرز زمینی و دریایی

3. دسترسی آسان به دریاهای آزاد و بسیاری از کشورهای خاورمیانه

4. واقع در پنج کریدور ترانزیتی و تجاری بین المللی

کریدور حمل و نقل بین المللی شمال غرب، کریدور حمل و نقل اروپا قفقاز آسیا، کریدور حمل و نقل بین‌المللی شرق به غرب، کریدور جنوب آسیا و توسعه زیرساخت حمل و نقل زمینی آسیا

5. استفاده از حمل و نقل چهار طرفه با زیرساخت‌های مناسب از قبیل: جاده، راه آهن، راه هوایی و دریایی.

6. ظرفیت عالی تبادلات بین همسایگان شمالی و جنوبی ایران

7. برخورداری از چند بندر استراتژیک مانند بندر شهید رجایی

8. مناطق آزاد تجاری به ویژه در حاشیه خلیج فارس

9. قیمت پایین سوخت و انرژی

10. هزینه کم نیروی کار

 

بازار لجستیک در ایران

 

نقش پست در بازار لجستیک ایران

همانطور که پیشتر گفته شد، یکی از مفاهیم مهم لجستیک، حمل و نقل است و پست یکی از روش‌های اصلی در حمل و نقل ایران به شمار می آید. این روش با وجود قدمت خود هنوز برای ارسال‌های داخلی و بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد و راهی مطمئن و آسان است.

 

خدمات پستی یعنی چه؟


به کمک پست و نقش پست در بازار لجستیک ایران افراد و شرکت‌ها می‌توانند حمل و نقل جهانی خود را انجام دهند و در مقیاس‌های کوچک و بزرگ و از طریق راه‌های زمینی، هوایی و دریایی کالای خود را ارسال نمایند.

 

شاخص عملکرد لجستیک

شاخص عملکرد لجستیک بر اساس یک نظرسنجی در سراسر جهان از اپراتورها (فورواردرهای جهانی حمل و نقل و حامل‌های سریع) است که بازخوردی در مورد "دوستی لجستیک" کشورهایی که در آن فعالیت می‌کنند و کشورهایی که با آنها تجارت دارند ارائه می‌دهد. آن‌ها دانش عمیق از کشورهایی که در آن فعالیت می‌کنند، ارزیابی‌های کیفی آگاهانه سایر کشورهایی که در آنها تجارت دارند و تجربه آنها از محیط لجستیک جهانی را ترکیب می‌کنند. بازخورد اپراتورها با داده‌های کمی در مورد عملکرد اجزای کلیدی زنجیره لجستیک در کشور محل کار تکمیل می‌شود.
بنابراین LPI از معیارهای کمی و کیفی تشکیل شده است و به ایجاد پروفایل‌های لجستیک دوستی برای این کشورها کمک می‌کند. در نهایت عملکرد را در طول زنجیره تأمین لجستیک در یک کشور اندازه‌گیری می‌کند و دو دیدگاه بین‌المللی و داخلی را ارائه می‌دهد. امتیاز کلی این شاخص، ادراک لجستیک یک کشور را بر اساس کارایی فرآیند ترخیص کالا از گمرک، کیفیت تجارت و زیرساخت‌های مرتبط با حمل و نقل، سهولت ترتیب دادن محموله‌های با قیمت رقابتی، کیفیت خدمات لجستیک، توانایی ردیابی محموله‌ها و فراوانی منعکس می‌نماید.

این شاخص از 1 تا 5 متغیر است و نمره بالاتر نشان دهنده عملکرد بهتر است. کشورها بر اساس شش بعد کلیدی ارزیابی می‌شوند:

• کارایی فرآیند ترخیص

یعنی سرعت، سادگی و قابل پیش‌بینی بودن تشریفات توسط آژانس‌های کنترل مرزی از جمله گمرک.

• کیفیت زیرساخت‌های مرتبط با تجارت و حمل و نقل

به عنوان مثال، بنادر، راه آهن، جاده‌ها، فناوری اطلاعات

• سهولت ترتیب دادن محموله‌هایی با قیمت رقابتی‌

• صلاحیت و کیفیت خدمات لجستیک

به عنوان مثال، اپراتورهای حمل و نقل، کارگزاران گمرکی

• امکان ردیابی و رهگیری محموله‌ها

• به موقع بودن محموله‌ها در رسیدن به مقصد در زمان تحویل برنامه ریزی شده یا مورد انتظار

می‌توان ادعا کرد که ایران در این ارزیابی نمره خوب و قابل قبولی کسب می‌کند و با توجه با موقعیتی که از لحاظ جغرافیایی دارد مسیرهای مهمی برای حمل و نقل و پست دارد.

 

سخن پایانی

پست یکی از راه‌های قدیمی، اساسی و مهم برای حمل و نقل در بازار لجستیک ایران است. افراد، کسب و کارها و شرکت‌ها از طریق پست در داخل ایران و بیرون مرزها ارسال کالای خود را انجام می‌دهند.

همچنین در کنار پست ملی، شرکت‌های خصوصی متعددی نیز مانند تیپاکس و شرکت پست آنلاین اسپید نیز امروزه در زمینه ارسال بسته های پستی و ارسال بار در تهران فعالیت مؤثر و جایگاه مهمی دارند.

 

اهمیت پست لجستیک در ایران

 

شرکت اسپید

شرکت اسپید جز شرکتهای خدمات دهنده پستی آنلاین در تهران می‌باشد که توانسته است با تشکیل یک تیم تخصصی در صنعت لجستیک به بسیاری از شرکتها و موسسات ایران خدمات پستی و ارسال کالا و ارسال مرسولات سازمانی را ارائه نماید.
شرکت اسپید با توحه به همراه داشتن یکی از مجهز‌ترین ناوگان حمل و نقل کشور، میتواند محمولات و مرسولات سازمانی شما را به صورت بسته های تجمیعی جمع آوری نماید و در کمتر از 24 ساعت به دست مشتریان شما درب منزلشان برساند.
این شرکت به صورت کلی به عنوان یک شرکت پستی آنلاین در زمینه های زیر خدمات رسانی می نماید:
حمل مرسوله‌های پستی
ارسال بسته های پستی
ارسال محصولات فروشگاهی
حمل و ارسال بسته های تجمیعی
این شرکت به عنوان یکی از قدیمی ترین شرکتهای پستی آنلاین توانسته است با بسیاری از سازمان‌‌ها و موسسات و اداره‌های بزرگ و فروشگاه‌های آنلاین بزرگ ایران مانند دیجی کالا قرارداد همکاری داشته و محصولات و بسته های پستی این عزیزان را در تهران و سایر شهرستان‌ها به صورت کوریر سرویس ارسال نماید.
شما با اسپید میتوانید در زمان و هزینه های پستی و حمل و نقل کالایی خود به شدت صرفه جویی نمایید و این به همان دلیل است که ما به عنوان یک شرکت خدمات دهنده پستی آنلاین توانسته ایم با سرعت و چابکی بالا و با کمترین میزان اشتباه خدمات پستی را به شما عزیزان ارایه نماییم.
ما در اسپید اعتقاد داریم ثانیه ها ارزشمند هستند ولی ما ارزش ثانیه های شما را در صنعت لجستیک و حمل کالا به خوبی می‌دانیم و برای همین منظور شعار " وقتی ثانیه‌ها ارزشمندترن" را برای اسپید انتخاب نموده‌ایم، انتخابی هوشمندانه برای شما عزیزانی که به بهترین شیوه ی آنلاین حمل کالا و محصولات فروشگاهی نیاز دارید و دوست دارید با سرعت تمام این محصولات و مرسوله های پستی به دست مشتریان‌تان برسد.
شما در اسپید می توانید از طریق وب اپلیکیشن اسپید به عنوان کارفرما تعداد مسیر روزانه خود را چک نمایید و در لحظه پیگیری نمایید که محصولات و مرسوله ها و بسته های پستی خود در چه وضعیتی قرار دارند و علاوه بر آن به صورت روزانه گزارش‌های مورد نظر خود را از طریق داشبرد دریافت نمایید.
اسپید میتواند خدمات ارسال کالا و ارسال بسته های شما را در تهران و شهرستان انجام نماید یعنی شما می توانید در صورت نیاز به ارسال بسته های سازمانی خود و یا ارسال محصولات فروشگاهی خود از تهران به شهرستان ها به صورت ارسال بار به شهرستان و یا از شهرستان های دیگر به تهران از طریق ارسال بسته به شهرستان اقدام نمایید و علاوه بر آن بر اساس نیاز خود و از طریق وب سایت نسبت به انتخاب یکی از پلن های ارسال کالای اسپید اقدام نمایید.
اسپید بعد از جمع آوری بسته های پستی شما بر اساس سایز و وزن و بر اساس روت مسیری که دارد، ارسال بسته ها و و ارسال کالاهای شما را برنامه ریزی نموده و با بهترین شیوه حمل و نقل کالا و بر اساس وسیله های نقلیه شرکت از جمله پیک موتوری، وانت و کامیونت اقدام می‌نماید.

 

 

سریع ترین راه های ارسال کالا

  • ثبت نام موتور سواران
  • ثبت نام شرکت ها
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به شرکت اسپید میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]