تاریخچه سیستم حمل و نقل کالا و لجستیک در ایران

هر آنچه که باید درباره حمل و نقل و لجستیک بدانید

سیستم حمل‌ونقل و لجستیک در ایران از گذشته‌ها تاکنون به روش‌های متعددی وجود داشته است. این شیوه‌ها و روش‌ها با مرور زمان تغییر یافته، پیشرفت کرده و به شکل شرکت‌های حمل‌ونقل در ایران کنونی درآمده‌اند‌. ما در این مقاله به بررسی تاریخچه سیستم حمل‌ونقل در ایران و بزرگی بازار حمل‌ونقل ایران پرداخته‌ایم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

تاریخچه سیستم حمل‌ونقل و لجستیک در ایران

فرصت‌ها و تهدیدهای شرکت حمل‌ونقل در ایران

بزرگی بازار حمل و ارسال کالا در ایران

نقش شرکت‌های کوریر سرویس در ارسال کالا

نگاهی به سیستم حمل‌ونقل کالا در ایران

آینده سیستم‌های حمل‌ونقل و ارسال کالا در ایران

سخن پایانی

تاریخچه سیستم حمل‌ونقل و لجستیک در ایران

کشور ایران دارای تمدنی عظیم، باستانی و کهن است. با توجه به این سابقه طولانی و ارزشمند کشور می‌توانیم ادعا کنیم که سیستم حمل‌ونقل و لجستیک در ایران به‌اندازه تمدن انسان‌ها بوده است. این سیستم همواره بوده و فقط روش‌های انجام آن دچار تحول شده است. قدرت پادشاهان و شرایط موجود در کشور در پیشرفت سیستم حمل‌ونقل در ایران نقش داشته است.

 

حمل و نقل کالا و لجستیک در ایران چگونه بوده است؟

افراد به‌مرور برای رفع نیازها و ارتباط سریع‌تر و راحت‌تر شروع به ابداع شیوه‌های جدید و راه‌سازی کردند. ایران ازلحاظ حمل‌ونقل جایگاه بالایی داشته و حتی 700 سال پیش از میلاد حضرت مسیح در حوزه‌های دریانوردی و ساخت انواع شناور فعال بوده است‌. همچنین دلایلی چون موقعیت جغرافیایی مناسب و ارتباط با کشورها بزرگی مانند مصر و دیگر ملت‌های منطقه خاورمیانه سبب رونق سیستم حمل‌ونقل و لجستیک در ایران شد.

 به‌مرور زمان و در زمان حکومت پادشاهان اشکانی شرکت‌های حمل‌ونقل در ایران گسترش یافته و بزرگی بازار حمل‌ونقل و ایران بسیار چشمگیر شد. سپس در زمان حکومت ساسانیان حمل‌ونقل به‌قدری مهم بوده و پیشرفت داشت که کشورمان در حوزه‌های تجارت بین‌الملل نیز شروع به فعالیت کرد. بدین ترتیب در این زمان تجارت میان ایران و کشورهای آفریقایی و اروپایی شروع شده و سبب بالا رفتن رتبه کشورمان در تمام زمینه‌ها شد.

در قرن‌های 18 و 19 و در پی اتفاقات تاریخی آن زمان که نقش خاصی در تحولات و کامل شدن وسایل نقلیه داشت، نظام حمل‌ونقل در جهت ایجاد تغییرات بنیادی شروع به کارکرد. بدین ترتیب سرعت پیشرفت و تغییر وسایل حمل‌ونقل بالا رفته و کارایی آن چند برابر شد.

در کنار تمامی این موارد با ظهور انقلاب صنعتی، پیشرفت‌های گسترده در زمینهٔ حمل‌ونقل دنیا و سیستم حمل‌ونقل و لجستیک ایران اتفاق افتاد. بدین ترتیب کشورمان در جاده ابریشم که از درجه یک‌ترین جاده‌های دنیا بوده و به شاهزاده بین‌المللی مشهور شده بود به تجارت با دیگر ملل پرداخت و از اولین کشورهایی شد که از طریق لجستیک و حمل‌ونقل سود خوبی برد. تاریخچه سیستم حمل‌ونقل و لجستیک ایران به این موارد محدود نمی‌شود چراکه بعدتر نیز کشورمان از روش‌هایی مانند هوایی، دریایی و ریلی نیز به موفقیت‌های بزرگی دست یافت؛ بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که تاریخچه سیستم حمل‌ونقل در ایران بسیار درخشان بوده و هست.

همچنین دانشمندان و بزرگان ایرانی در تلاش هستند تا بتوانند شیوه‌های نوین‌تری را برای حمل‌ونقل ابداع کرده و سرعت را بالابرده و راحتی بیشتری برای انسان‌ها ایجاد کنند. بدین ترتیب برای ارسال یک کالا دیگر نیازی به انتظار طولانی نیست و در کوتاه‌ترین زمان و به شیوه‌ای امن می‌توانید بسته خود را به مقصد برسانید.

فرصت‌ها و تهدیدهای شرکت حمل‌ونقل در ایران

همان‌طور که سیستم حمل‌ونقل و لجستیک در ایران هرروزه در حال تغییر و پیشرفت است. با افزایش تعداد کسب‌وکارهای اینترنتی و انجام اغلب کارها از راه دور، نیاز به حمل‌ونقل سریع‌تر امروزه برای افراد و شرکت‌ها یک نیاز است؛ بنابراین حضور شرکت‌های کوریر سرویس و به‌طورکلی شرکت‌های حمل‌ونقل در ایران کاملاً ضروری است. نیاز انسان‌ها به این سیستم‌ها فرصت طلایی برای این شرکت‌ها است و زمینه پیشرفت آن‌ها را فراهم می‌کند.

 

شرکت پست آنلاین اسپید علاوه بر ارائه خدمات ارسال کالا از طریق پست، خدمات کوریر سرویس هم ارائه می دهد که یکی از سریع ترین روش های ارسال بار در تهران می باشد. برای آشنایی با کوریر سرویس اسپید این مقاله را حتما بخوانید:

درباره سیستم کوریر سرویس اسپید بیشتر بدانید

 

افرادی که مایل به حضور در ایران بازار هستند می‌توانند با رعایت مواردی مانند:
- سطح کیفی بالا
- سرعت خوب
- احترام به مشتری
- ایمنی کالا

محبوبیت خوبی پیدا کنند و از شرکت‌های پرطرفدار در کشور باشند.

 عدم رعایت این موارد سبب می‌شود مشتریان به‌تدریج به ضعف سیستم حمل‌ونقل شما پی برده و شرکت دیگری را جایگزین کنند. ازجمله تهدیدهای موجود برای شرکت‌های حمل‌ونقل در ایران می‌توان به حضور رقبا متعدد اشاره کرد که هر یک با خدمات متنوع خود در پی جذب مشتری هستند. بالا رفتن هزینه‌هایی حمل‌ونقل مانند سوخت و یا هزینه‌های بین‌شهری سبب می‌شود کسب‌وکارها مجبور به بالا بردن تعرفه کنند و این نیز می‌تواند تهدید برای از دست دادن مشتری‌ها باشد.

ازلحاظ بین‌المللی نیز می‌توان جایگاه ایران را در حمل‌ونقل بالا دانست. ایران به لحاظ استقرار در محل اتصال قاره‌ای و نیز پهناوری سرزمینی و تکثر کشورهای اطراف که عموماً به‌عنوان کشورهای صادرکننده مواد خام و دریافت‌کننده کالاهای مصرفی و نیز کالاهای سرمایه‌ای هستند، مزایای گسترده‌ای را در بخش اقتصادی حمل‌ونقل خود جای‌داده است.

بهره‌مندی از شبکه جاده‌ای و ریلی در کنار بنادر اقیانوسی، دارا بودن منابع انرژی و سوخت ارزان از دیگر نقاط قوت حمل‌ونقل ایران است. در کنار این مزایای آشکار و نهان و علیرغم نقاط مثبت منحصر بفرد، حمل‌ونقل در ایران متناسب با توانایی‌های بالقوه خود توسعه نیافته و از ناکارآمدی در رنج است و در این بین اندک اندک از سایر بخش‌های اقتصاد ایران نیز مزیت‌زدایی می‌کند.

بنابراین باوجود فرصت‌های طلایی متعدد از سیستم حمل‌ونقل و لجستیک ایران به‌خوبی استفاده نمی‌شود و نیاز به بهره‌مندی‌ای اساسی و مدیریتی درست دارد.‌

 

بزرگی روند ارسال کالا در ایران و صنعت لجستیک | اسپید

بزرگی بازار حمل و ارسال کالا در ایران

همان‌طور که گفته شد حمل‌ونقل در ایران تاریخچه‌ای دور و دراز دارد و به‌ اندازه تمدن انسان‌ها طولانی است. بازار حمل‌ونقل در ایران نیز از این رو پیشرفت خوبی در طول سالیان داشته و روش‌هایی نوین و امروزی به آن اضافه شده است. ارسال کالا در حال حاضر از طریق شرکت‌های پست، پست‌های مخصوص کسب‌وکارها و شرکت‌های کوریر سرویس انجام می‌شود. هر یک از این موارد دارای مزیت‌های متعددی است که کاربر می‌تواند با توجه به این مزایا گزینه مناسب را انتخاب کند‌.

کوریر سرویس‌ها که از روش‌های امروزی محسوب می‌شوند که برای کاهش هزینه‌ها و بالا بردن سرعت تحویل کالا تلاش می‌کنند. این شرکت‌ها برای جلب رضایت مشتری هر روزه خدمات خود را گسترش داده و به‌روز می‌‌کنند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که سیستم حمل‌ونقل و لجستیک ایران در زمینهٔ ارسال کالا خوب عمل کرده است. یک مشتری آگاه باید تحقیق خوبی کرده و شرکت معتبری را برای ارسال بسته خود انتخاب کند‌.

برای آشنایی با تفاوت ارسال کالا در شرکت های کوریر سرویس و خدمات پست و همچنین روش های مختلف ارسال بار در کوریر سرویس ها دو مقاله زیر را حتما بخوانید:

تفاوت ارسال کالا با پست و شرکت های کوریر سرویس

روش های ارسال بار در کوریرسرویس ها

 

نقش شرکت‌های کوریر سرویس در ارسال کالا

یک سیستم حمل‌ونقل در ایران که بسیار شناخته شده است، شرکت‌های کوریر سرویس می‌باشد. پیش از ظهور شرکت‌های کوریر سرویس اغلب افراد مجبور بودند تنها از روش‌هایی مانند پست ملی استفاده کنند. این روش در کنار اینکه اغلب هزینه بالاتری دارد، از سرعت تحویل بسیار پایینی برخوردار است که متناسب با نیاز کاربر نیست.

کاربر امروزی خواهان سرعت و راحتی است و این خواسته‌ها از مواردی هستند که می‌توانید با کوریر سرویس‌ها به دست آورید. از این رو می‌توان گفت این شرکت‌ها نقش بسیار مهمی در حمل‌ونقل و ارسال کالا در کشور دارند و به علت ایمنی تضمین‌شده، قیمت مناسب و سرعت بالا انتخاب اول افراد هستند.

نگاهی به سیستم حمل‌ونقل کالا در ایران

مانند تمامی کشورها، سیستم حمل‌ونقل و لجستیک در ایران نیز هرروز در حال پیشرفت است و کاربران گزینه‌های متعددی برای انتخاب دارند. حمل‌ونقل کالا در کشورمان دیگر سخت نیست و اگر بخواهیم از شمالی‌ترین نقطه به جنوبی‌ترین بخش سرزمینمان کالایی ارسال کنیم، خیلی آسان و سریع خواهد بود.

سیستم‌های خشک اداری شکسته شده‌اند و شرکت‌های حمل‌ونقل برای راحتی مشتری تلاش می‌کنند. شما می‌تونید زمان ارسال و تحویل و حتی ساعت موردنظر را تنظیم کنید. با کمک سیستم امروزی قادر خواهید بود از ایمنی بسته خود مطمئن شده، آن را بیمه کنید و از محل آن در هر ساعت آگاه شوید.

سیستم حمل‌ونقل کالا در ایران هرروز در حال پیشرفت و نوآوری است و به‌زودی تغییرات شگرف‌تری در آن خواهیم دید.

آینده سیستم‌های حمل‌ونقل و ارسال در ایران

سیستم حمل‌ونقل و لجستیک در ایران آینده‌ای روشن‌ و درخشان در پیش دارد و قطعاً جایگاه‌های بهتری در دنیا پیدا خواهد کرد. این سیستم همان‌طور که از دوران باستان پیشرفت کرد و به جایگاه کنونی رسید، این‌گونه نیز باقی نمانده و بسیار بهتر و باکیفیت‌تر و باب میل مشتری خواهد شد.

باوجود رقابتی که در بین شرکت‌های حمل‌ونقل وجود دارد می‌توانیم انتظار داشته باشیم که شرکت‌های ناکارآمد کنار رفته و سیستم‌های درجه‌یک باقی بمانند. ارسال پستی نیز مطابق با تکنولوژی پیش رفته و کم‌کم مراحل کاغذی و زمان‌بر را حذف خواهد کرد.

سخن پایانی

ارسال کالا از نقطه‌ای به نقطه دیگر یکی از بخش‌های مهم حمل‌ونقل است. برخلاف گذشته این ارسال دیگر چندین هفته طول نمی‌کشد و خیلی سریع اتفاق می‌افتد‌. افراد می‌توانند با روش‌های متعددی کالای خود را پیگیری کنند و از سلامت آن مطمئن شوند. شرکت‌های کوریر سرویس از گزینه‌های عالی برای تحویل کالای شما هستند که برای حفظ و رضایت مشتریان خود خدمات متنوعی را ارائه می‌دهند‌.
امروزه تعداد کثیری از این شرکت‌ها در کشور موجود است که با یک جست‌وجوی سریع در اینترنت می‌توانید گزینه مناسب را برگزینید. یکی از این شرکت ها، شرکت ارسال پستی آنلاین اسپید می باشد که با ارائه خدمات گوناگون و مناسب در زمینه ارسال بسته های تجمیعی و ارسال بار در تهران، ارسال بسته پستی، ارسال سریع کالا، ارسال مرسوله های سازمانی و حمل مرسولات فروشگاهی اینترنتی سعی در جلب رضایت مشتریانش دارد.

 

خدمات حمل کالا

  • ثبت نام موتور سواران
  • ثبت نام شرکت ها
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به شرکت اسپید میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]