خدمات پستی یعنی چه؟

خدمات پستی یعنی چه؟

خدمات پستی که معمولاً توسط دولت اداره می شود برای انتقال نامه ها، بسته ها و نشریات دوره ای و خدمات مربوطه است. تاریخچه معنای خدمات پستی بسیار دور و دراز است. پیش از اینکه بشر به سؤال" خدمات پستی چیست" فکر کند، این روند جریان داشته و به ارتباطات کمک می کرده است.

تاریخچه تاسیس خدمات پستی

چرا از خدمات پستی استفاده می کنیم؟

انواع خدمات پست در ایران

انواع خدمات پست در دنیا

 

تاریخچه تاسیس خدمات پستی

سیستم های پیک اولیه برای استفاده دولت در امپراتوری پارس تحت سلطنت کوروش، در امپراتوری روم و در قرون وسطی اروپا سازمان یافته بودند و استفاده می شدند. سیستم های خصوصی به صورت پراکنده کار می کردند اما به تدریج کنار گذاشته شده و یا در خدمات دولتی گنجانیده شدند.
خدمات پستی انگلیس که حاصل رشد مسیرهای پیک سلطنتی است، در سال 1657 تأسیس شد. اصلاحات پیشنهادی" سر رولند هیل"، در سال 1839 به تصویب رسید.
اولین سیستم سازمان یافته دفاتر پستی در آمریکا توسط پارلمان انگلیس در سال 1711 ایجاد شد، اما از اوایل سال 1639 یک دفتر پست در بوستون وجود داشت. خدمات پستی شهر نیویورک – بوستون در سال 1672 تأسیس شد و همچنین تمبرهای پستی اولین بار در سال 1847 در ایالات متحده استفاده شد.

 

خدمات پستی یعنی چه؟


ثبت پست الکترونیکی (در سال 1855)، حواله (1864) و کارت پستال (1873) از دیگر تحولات در خدمات پستی بود.

اتحادیه جهانی پست (UPU) که مبادله نامه را در میان کشورها تسهیل می کند، پس از کنوانسیون بین المللی پست تأسیس شد. UPU اکنون یک آژانس تخصصی سازمان ملل است. از اوایل دهه 1970 در ایالات متحده خدمات حمل و نقل خصوصی، مانند فدرال اکسپرس (FedEx فعلی) و United Parcel Service (UPS)، برای خدمات ویژه به مردم با هم رقابت کرده اند و تا دهه 1990 خدمات الکترونیکی مانند نمابر و نامه الکترونیکی نیز به تجارت خدمات پستی وارد شدند.

 

چرا از خدمات پستی استفاده می کنیم؟

رقابت اینترنتی تأثیر عمده ای در میزان استفاده از خدمات پستی داشته است. حتی با وجود ورود به عصر دیجیتال و داشتن راه ارتباطی الکترونیکی، خدمات پستی یک ضرورت است.
انواع خدمات پست به مردم امکان می دهد تقریباً هر چیزی را به هر نقطه از جهان ارسال کنند. اگرچه ما راهی پیشرفته برای ارتباط با مردم داریم، اما خدمات پستی همیشه برای ما مهم خواهند بود.

حتی اگر به نظر برسد معنای خدمات پستی در حال فرسایش است، بسیاری از افراد هنوز از سرویس خدمات حمل کالا ( خدمات پستی ) استفاده می کنند و آن ها این سرویس را بیش از هر چیز دیگری ترجیح می دهند. برای آن ها، خدمات پستی ایمن تر است و اگرچه ممکن است زمان تحویل سه تا پنج روز طول بکشد، اما هنوز آن را انتخاب می کنند.

 

ارسال کالا در تهران و شهرستان ها

 

ممکن است بسیاری از افراد کنجکاو باشند که چرا امروزه با وجود تمام دستگاه های الکترونیکی موجود در گوشه گوشه جهان که ساده ترین و سریع ترین راه برای برقراری ارتباط هستند چرا باید از پست استفاده کنیم؟

برخی از افراد می گویند این به این دلیل است که دریافت چیزی از طریق پست حس بهتری دارد و دلپذیرتر است و این نشان دهنده تلاش شخصی است که آن را پست می کند.
اما پست فقط مربوط به نامه ها نیست، بلکه امروزه به عنوان راهی برای ارسال بسته به برخی کشورها نیز مورد استفاده قرار می گیرد و ارزان ترین روش برای انجام این کار است.

از نظر فنی، خدمات پستی از مدت ها قبل در جامعه وجود داشته و به همین دلیل از بین رفتن آن دشوار است، خصوصاً اینکه بسیاری از مشاغل دولتی و خصوصی به خدمات ارائه شده توسط این بخش متصل هستند. خدمات پستی قابل اعتماد است و بهترین سرویس را ارائه می دهند. مورد دیگر این است که پست در همه کشورها حتی آن هایی که پیشرفت زیادی نکرده اند هم وجود دارد.
خدمات پستی همچنین برای دولت برخی کشورها ارزشمند است. آن ها از پست برای هماهنگی با دفاتر دیگر استفاده می کنند. برای ارسال اطلاعیه ها، یادداشت ها و سایر اسناد.

مخصوصاً برای مکان هایی که دسترسی به آن ها دشوار است مفید می باشد.

موارد فوق دلیل استفاده از خدمات پست حتی در عصر کنونی است و خدمات پستی تا زمانی که شخصی از آن استفاده کند، دست نخورده باقی خواهد ماند.

 

چرا از خدمات پستی استفاده می کنیم؟

 

انواع خدمات پست در ایران

۱. پست پیشتاز

پست پیشتاز از انواع خدمات پست و سریع ترین روش ارسال کالا است و در آن نامه ها و بسته ها در مدت زمان ۲۴ تا ۴۸ ساعت کاری به مقصد خواهد رسید.

۲. پست سفارشی

از محبوب ترین خدمات پستی است که در آن محموله پستی سریع پست می شود‌.

۳. پست عادی

قدیمی ترین شیوه خدمات پستی که به وسیله صندوق پست صورت می گیرد. اغلب از این گزینه برای فرستادن نامه و مطبوعات استفاده می شود.

۴. پست دو قبضه

اگر فرستنده محموله حساسیت زیادی در ارسال بسته داشته باشد از این روش استفاده می کند که هزینه بالاتری دارد.

۵. پست یافته

از انواع خدمات پست در ایران که برای استرداد نمودن سندها و مدارک یافته شده و بازگرداندن آن ها است.

 

ارسال مرسوله های پستی سازمانی

 

انواع خدمات پست در دنیا

انواع خدمات پست در دنیا به شرح زیر است:

  • کارت پستال

  • نامه های داخلی

  • ارسال کتاب

  • ارسال مرسوله پستی

  • پاکت نامه

  • خدمات حواله

  • حواله پول

  • سفارش پستی

  • فروش تمبر

  • فروش فرم ها

  • پرداخت قبض

  • پرداخت مستمری

  • ارسال نامه به روش های مختلف مانند پست پیشتاز، عادی و...

خدمات پستی دارای مشکلات بسیاری در جابه جایی های بین المللی و حتی داخلی می باشد و به همین سبب امروزه اکثر افراد از روش های دیگری مانند خدمات کوریر سرویس استفاده می کنند. از جمله مشکلات پست در حمل و نقل بین المللی می توان به هزینه های بالا آن و مشکلات گمرکی اشاره کرد و از مشکلات داخلی نیز می توان هزینه بالا و تأخیرهای طولانی را نام برد.

 

ارسال کالا با پست بهتر است یا کوریر سرویس

 

خدمات پستی دارای سابقه طولانی در زندگی ما است و با وجود پیشرفت تکنولوژی و راه های گوناگون برای جابه جایی، همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است. این جایگاه خدمات پستی به علت حس نوستالژیک خود و همچنین اهمیت بالای آن در زندگی اداری احتمالاً تا سال ها باقی خواهد ماند.

شرکت ارسال پستی آنلاین اسپید، یک سامانه هوشمند ارسال پستی می باشد که میتوانید از آن برای ارسال  بسته های تجمیعی و ارسال بار در تهران، حمل بسته های پستی، حمل محمولات اینترنتی و از این قبیل خدمات استفاده کنید.

  • ثبت نام موتور سواران
  • ثبت نام شرکت ها
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به شرکت اسپید میباشد.
[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]